Friday, October 28, 2005

Samtale på Skejby

Først ville jeg høre om der var nogen mening med at undersøge om jeg havde forhøjet mandligt kønshormon - det var der ikke ... jeg har en næsten totalt regelmæssig cyklus - som er de der 7-8-29 dage ... så mente John at der var ca 99,9% sandsynlighed for at jeg ikke havde forhøjet mandligt hormon - og hvis jeg havde kunne vi ikke bruge det til noget som helst ... fair nok ... så må det jo være som det er ...

Så fik vi status på de æg jeg har fået lagt tilbage alle gangene ... flotte flotte æg - med fin score og fin deling ... ikke noget at udsætte på dem ... åwkæj...

Så talte vi om de 3 æg vi har i fryseren - på 2 strå - altså 2 og 1 ... hvordan har de tænkt sig at tø dem op? ... jo først de 2 - og hvis begge to overlever - så har vi en lille sandsynlighed for et extra-forsøg ... hvis ingen - eller kun det ene af de to overlever - så vil man prøve at tø det sidste op også ... 3 æg op var ikke en mulighed - og han mente at det var omsonst at forsøge at tø det ene op først og nøjes med det, hvis det overlevede - således at vi havde 2 tilbage til et evt. næste forsøg ....

Så talte vi vægt *åhhhnaaarj* ... eller ik så meget åh-nej som jeg havde frygtet - vi talte BMI - og hvor stor forskel gør det om den er 30 eller 28 ... eller 28 eller 25 ... og det mente han ikke betød det store - men der var stor forskel på om den var 30 eller 35 ... så beslutningen blev hurtigt taget - ingen fryseforsøg for BMI'en er 30 eller der under

Så talte vi om rygning ... hvad betyder det? Hvor meget betyder det for sædkvaliteten at husbonden ryger ... hvor meget betyder det for graviditetschancerne at jeg passiv-ryger? Han ville ikke udelukke at et rygestop kunne forbedre sædkvaliteten, men han forestillede sig ikke at den under nogen omstændigheder kunne blive så god at ICSI ikke var en nødvendighed :-/ ævæv! Om passiv-rygningen har indflydelse på graviditetschancerne .... tjah - han turde ihvertfald ikke at udelukke det ... men samtidig sagde han at rygere jo rent faktisk også fik børn - og endda uden problemer ... tror faktisk også at han fik brugt vendingen "man skal jo også leve" (sjovt nok måtte jeg respondere med et "ja - men bare ikke så længe, hvis man ryger") ...

HVIS nu ... altså i en drømmeverden og det - men hvis nu at graviditet var noget der bare var kommet af sig selv - så havde mandens rygning ikke betydet en hujende fis - min BMI ... mandens overdrevne colaforbrug og min ide om at morgenkaffe er et grundstof - et livsnødvendigt grundstof vel at mærke ... alle de ting ville virkelig ikke være noget vi tænkte over ... men nu er det bare sådan at den der graviditet lader vente på sig - og så kommer alle de små forhold til at betyde alverden - fordi jeg ikke vil stå i sidste ende og tænke - hvis jeg bare havde "et-eller-andet" - eller hvis jeg nu ikke havde "et-eller-andet".... SÅ var det garanteret lykkes for os også ....

..... og nu til noget helt andet ...

Jeg tænker stadig på at jeg skal ha vredet armen om på min læge for at få ham til at gi mig en henvisning til psykolog ... det ville ikke være let hvis jeg "bare" var depressiv pga. hele behandlingsshowet ... men nu er jeg i den triste situation at jeg bor meget langt væk fra min egen familie - og meget tæt på min svigerfamilie (det er ikke det der er trist) men min svigermor lider af en grim sygdom - og er faktisk opgivet af det etablerede behandlingssystem ... og med den som grund kan jeg få en henvisning uden at lægen overhovedet behøver at være bøjelig og alternativ i sin måde at læse henvisnings-kriterierne på ... og det har jeg tænkt mig at udnytte ... kold og kynisk er jeg.

2 Comments:

Blogger HBT said...

Så der var absolut ingen forklaring på at du ikke er blevet gravid?

Kender godt det med hva nu hvis jeg dropper det og det eller jeg drikker mindre cola osv. osv. Man få alle mulige og umulige ideer - men som du selv siger så skal man jo også kunne leve.

Håber du kan få bugt med vægten så i kan få jeres fryseforsøg og dermed blive gravid.

Knus

28/10/05 11:10  
Blogger Freudika said...

Nej ... lægen talte om held/uheld ... faktorer der ikke kunne gøres alverden ved fra hverken lægevidenskabens eller vores side :-/

Vi kan godt få vores fryseforsøg uden at jeg taber mig - men jeg tør ikke ... for jeg ved at jeg vil hade hade hade mig selv, hvis vi gør det og jeg ikke har tabt mig, og det - gud forbyde det - ikke lykkes .... Så hellere vente og bruge tiden fornuftigt ...

29/10/05 00:02  

Post a Comment

<< Home