Sunday, November 16, 2008

Om Hausgaard og bitterhed ...

Jeg sad og så Niels Hausgaard den anden dag - ham kan jeg ret godt li - især når han er tekstet - dog er DR begyndt at tekste på dialekt - og så er jeg jo ligevidt - men altså - manden er lun og sjov og så har han "noget" ... og jeg må indrømme at jeg forelskede mig en lillebitte smule i ham, da han spillede sangen om "Bodil" ... bitre Bodil ... på et tidspunkt sang han (frit citeret efter hukommelsen:) "Bitterhedens fugle fløj over dit hovede - men Bodil - hvorfor tillod du, at de byggede rede i dit hår?" ...
Og så fortsætter han sangen om de ting der nu har gjort Bitre Bodil så bitter ... en fyring, en mand der gik - og måske er det bare alt, alt, alt for længe siden, at nogen har fortalt Bodil at hun er smuk? Eller det er i hvert fald alt for længe siden at hun har været i stand til at høre det ... I hvert fald - så forelskede jeg mig lidt i Hausgaards evne til at se et menneske ... sådan helt "se" ind bag skjolde og facader ...

Men det med bitterhed - det slog mig ... bitterhed er måske bare et udtryk for sorg og vrede - og ikke mindst afmagt ... når man ikke kan gøre noget ved det, der gør en vred og ked af det - så er der en god mulighed for at blive bitter ... Jeg troede på et tidspunkt at sådan var jeg nu ... nu var jeg bare denne her bitre og kyniske person - og det var ok at det var sådan ... men sådan er jeg jo ikke ... af og til jo - så rammer bitterheden over at nogen får dét, som jeg og andre jeg holder ufatteligt meget af, ikke kan få ... men bitterheden har ikke "bygget rede" ... ikke mere i hvert fald .... og måske er det slet ikke bitterhed - men afmagt og sorg der rammer? jeg ved det ikke ... Jeg ved bare, at jeg er gladere nu end jeg var, da bitterheden og kynismen fik lov at fylde ... Og det er slet ikke så tosset ;)

4 Comments:

Blogger Snowie said...

Ja, han rammer ofte hovedet på sømmet.

Lige netop fænomenet bitterhed har jeg selv gået og tænkt meget over den seneste tid og også overvejet at brygge et indlæg om.

Dejligt, at der ikke er grene og kviste i dit hår! :-)

Kram

16/11/08 17:21  
Blogger Amocca said...

Jeg var jo sådan bare lige en lille bitte smule agtigt bitter sådan liiiiiige en kort overgang eller noget....

*hmmm hmm*

Men det er ret meget bedre når man ikke er det egentlig :) Jeg er faktisk ret glad over at være glad igen.... og jeg er ret sikker på at min mand er ret glad for at have fået sin kone igen....

16/11/08 20:55  
Anonymous Anonymous said...

Efter mange år hvor jeg tænkte, at hvis jeg skulle blive bitter, ville jeg være blevet det for længe siden, rendte jeg alligevel ind i en snert af det under slutspurten af vores behandlinger. Håber dog ikke, at bitterheden får lov at bygge rede - og tror det heller ikke. Men jeg tror heller ikke, at det er sundt at fornægte alle de svære og grimme følelser. Så jeg indrømmer, at jeg nogle gange er ramt af bitterhed. I håb om, at det så hurtigere fordufter igen.... For jeg nægter at lade det bygge rede i mit hår!

20/11/08 23:33  
Blogger Signe og Jan said...

Dejligt at reden er tom. Tænk at man skulle sige det ;o) (fertilitetshumor anvendt)

17/12/08 07:51  

Post a Comment

<< Home