Thursday, November 10, 2005

Åhhh ... skolefest

... Jeg haaader den slags forældre-arrangementer - og ja - jeg ved godt, at jeg faktisk skal være glad for, at jeg overhovedet har muligheden for at hade det ... og det er jeg også ... og egentlig - så er det slet ikke selve arrangmentet jeg hader - men tanken om det ...

Jeg tror det er en gammel vane - da purken gik i børnehave og i vuggestue, var jeg alen med ham - og enlige forældre - og måske i særdeleshed enlige mødre, er bare ikke på niveau med kernefamilierne ... måske var det inde i mit hovede og måske var det sådan det var ... jeg ved det ikke ... anyway ... purken går i en god klasse - og der er mange af de andre forældre der er rigtige hygsomme mennesker og det ender jo med at være ganske hygsomt alligevel ...

Jeg skriver egentlig ikke så meget om purken her inde ... måske fordi jeg ved at der må være barnløse der læser med? måske fordi den her blog handler mere om vores behandling og om problemerne omkring det ... jeg ved det ikke ... og det er nok oz fjollet - for han er jo en stor del af mit liv - og en stor del af mine bekymringer ... lige nu er vi i den sære situation, at sønneke ikke er så stærk i skolen - eller jo - socialt fungerer han godt og mattematik er iflg. ham selv "sjovt" ... engelsk er spændende ... men dansk ... uha det er ik godt ... dansk er et dumt fag fyldt med nederlag og dårlige oplevelser :´( ... og det gør ondt på moren, når barnet har det svært ... og det gør endnu mere ondt, når moren virkelig ikke har prøvet noget der ligner ... alt det der skole-noget kom let til mig ... jeg læste da jeg var 4 år gammel - min mand har det lige sådan - så ud over at vi jo kan se og mærke på barnet at det er træls - så forstår vi det jo ikke sådan helt dybt inde ...

Det værste er, at barnet er så blokeret og hæmmet i det der læsning fordi der blev taget godt fat om problemet allerede tidligt - og han kom til en læsekonsulent - og der var 7-mile-skridt i den rigtige retning - det gik så godt med læsningen ... men han havde jo allerede fået "lært" at det der med læsning - det var han dårlig til ... og det hænger stadig ved ... selvom - vi har sat intensivt ind herhjemme ... der bliver læst hver dag - han læser selv - og jeg læser for ham (håbet er jo lidt at vi på et tidspunkt rammer en bog der fænger så meget, at han ikke kan vente på at jeg får tid til at læse videre i den) ... og der er en hel masse fokus på det der med at læse ... og det virker ... på de sidste 14 dage har barnet rykket med gigantiske skridt ... og det lysner ... vi skal nok komme efter det :-)

2 Comments:

Blogger Amocca said...

Har i læst harry potter? for jeg kan aldrig vente med at vende siden - og jeg har læst dem 3 gange nu ;)

Eller krøniker fra kvæl af dennis jurgensen

10/11/05 22:06  
Blogger Spirren said...

Jeg vil da gerne høre lidt om purken :-)

11/11/05 12:05  

Post a Comment

<< Home