Wednesday, November 29, 2006

Åhja - her går det ... festligt

Nu har jeg været ved ham der psykiateren ... og han var jo én stor gavebod, når det kom til diagnoser ...

Jeg fik ikke mindre end 3 lækre diagsnoser med hjem ... og ok - det kom jo ikke som nogen stor overraskelse, at jeg lider af en depression ... og det kom ikke som nogen stor overraskelse at jeg lider af dystymi - som er en kronisk sænket sindstilstand - og grunden til at det ikke overraskede var nok, at jeg har fået stillet lige præcis den lækre diagnose før - og efter som kronisk betyder kronisk ... tjahhhh ... så er der vel ikke så meget at sige til det ...

Den 3. var lidt mere tricky ... en såkaldt personlighedsforstyrrelse ... bevares ... at der er kommet ord på ændrer jo ikke på, hvem jeg er og hvad jeg er ... det gør det måske bare lidt lettere for mig at forstå, hvad det lige er at jeg er oppe imod ... og selvfølgelig findes der flere grader af det hele ... og jeg ved da med mig selv at de ting der har med personlighedsforstyrrelsen at gøre, var langt mere udtalte for 8-10 år siden end de er idag - så lidt har terapien da hjulpet ... men der er nok ikke mere jeg kan gøre ved det ... det bor i mig - og det må jeg jo så lære at leve med ...

I øvrigt kastede han om sig med lækre ord så som ... nedsat stresstærskel ... stressinducerede depressioner (ja sgu - i flertal - han mente at jeg havde haft 4 depressioner inden for de sidste 8 år) ... han nedlagde "ambitions-forbud" for mig - for ambitioner slår mig i stykker - det er ik særlig rart ... men på trods af alt det - så var han faktisk en meget rar mand :)

Nåja - og så har jeg jo en rigtig god veninde - som har besluttet sig for, at give mig en gave: hun mener at den ene gang om måneden jeg kommer til psykolog er alt for lidt - så hun har besluttet sig for at betale for endnu en gang om måneden - således at jeg i det mindste kommer afsted ca. hver 14. dag ... det er en stor gave som jeg er meget meget glad for ... for jeg må indrømme at med fuld egenbetaling - så kan det da godt mærkes på økonomien - bare den ene gang om måneden jeg skal afsted ...

4 Comments:

Blogger soesterlystig said...

Du må være en usædvanlig dejlig én Freudika, når du har sådan en sød veninde... Jeg håber du snart kommer op af hullet igen også selvom diagnosen kronisk er en svær størrelse. Jeg har haft astma siden jeg var barn og det er jo som bekendt kronisk. Men jeg har haft det fantastisk de sidste 20 år. Så kronisk behøver ikke være en livstidsdom.

1/12/06 10:21  
Blogger Frøkenhat said...

Hold kæft en sød veninde. Må give Søs ret - er sikker på, at du har fortjent hende.
Lyder også som en god doktormand, du har fundet dig - håber I sammen kan tage kampen op mod dæmonerne. En dag ad gangen.

2/12/06 08:04  
Anonymous Anonymous said...

haha...undskyld..men du skriver altså virkelig sjovt om de triste og alvorlige ting, så jeg altså ikke kan lade være med at grine (selv om det er trist).

Du har ihvertfald selv talent for at skrive lækkert, så budskabet står knivskarpt for læseren. Nu er det selvfølgelig ærgeligt at du har fået ambitionsforbud, ellers ville jeg forslå dig at forsøge dig med at skrive en novelle eller en bog.

Sød veninde forresten :-)

:-) AO

13/12/06 14:52  
Blogger Signe og Jan said...

Jeg håber dit 2007 bliver godt på alle måder!

25/12/06 18:47  

Post a Comment

<< Home